Blog

Sådan får du stærke fødder

Det er ofte muligt, at træne sig ud af uhensigtsmæssige fodstillinger som fx platfod. Løsningen er ikke nødvendigvis såler/indlæg, men kan ofte findes i målrettet træning af dine fødder. Sålerne kan være en god kortsigtet løsning, men på den lange bane vil du hellere have stærke og velfungerende fødder!

Indlæg er ikke nødvendigvis løsningen

Jeg ser dagligt fødder, der er blevet pakket ind i uhensigtsmæssigt fodtøj, forkerte løbesko, indlægssåler etc. Mange tror at det er det eneste, der kan kurere en fejlstilling i fødderne, som fx. platfod. Min overbevisning er dog, at det er noget der er blevet skabt grundet forkert fodtøj og mangel på viden/oplysning omkring træning af denne fejlstilling. Ofte er det nok at blive opmærksom på det og lave simple øvelser, der kan omprogrammere ens fodstilling.

Træn uden sko

En anden interessant idé er, at alle idrætsudøvere ville have gavn af at lave en del af deres træning i bare tæer eller minimalistisk fodtøj. Sko er selvfølgelig vigtige når man skal performe. Jeg ville fx. aldrig spille basketball uden basketsko, men derfor styrketræner og løber jeg så vidt muligt uden sko på. Dette er for at styrke mine fødder, men også for at kunne få størst mulig feedback fra underlaget, hvilket er vigtigt, specielt i forhold til min løbeteknik.

Guide til stærke fødder

Joel Seedman har i denne artikel skrevet, efter min mening, den mest komplette guide til træning af fødderne. https://www.t-nation.com/training/truth-about-barefoot-training

Læs den og brug øvelserne som inspiration til hvordan du kan træne dine fødder, hvis du gerne vil skifte til minimalt fodtøj, barfodsløb eller blot styrke dine fødder, ankler etc. Jeg vil anbefale, at man vælger et par øvelser ud og laver dem i hvert træningspas, så man ligesom ben, ryg, forside og arme også fokuserer på fødderne i sit træningsprogram.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *